Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ






Poradnik

Jak właściwie dobrać opony. Czy najdroższe zawsze będą najlepszym wyborem?



Zbliża się zima i wielu z nas stanie przed koniecznością zakupu nowych opon zimowych do swojego samochodu. Czy głównym i jednym kryterium ich doboru – nie wliczając w to oczywiście rozmiaru – powinna być cena?
Grzegorz Mistarz (firma Harp):
Moim zdaniem nie zawsze świadczy ona o jakości opon, aczkolwiek jest bardzo dużym atutem. Droższe produkty wykonane są w bardziej
zaawansowanych technologiach, mają lepsze parametry techniczne i cechują się dłuższą żywotnością. Przy właściwym doborze opon wiele zależy jednak od rodzaju samochodu, mocy jego silnika oraz sposobu eksploatacji.

Czy opony dostępne na rynku można jakoś pogrupować?
Tak. Wyróżniamy następujące klasy opon: premium, średnią i ekonomiczną. Każdy koncern oponiarski ma trzy marki odpowiadające poszczególnym klasom. Przykładowo, w grupie Michelin klasa premium to opony Michelin, klasa średnia – BFGoodrich, a klasa ekonomiczna – Kormoran. W koncernie Goodyear podział jest następujący: opony klasy premium to Goodyear, opony klasy średniej – Fulda, a klasę ekonomiczną reprezentuje Dębica.

Zacznijmy od opon klasy premium. Czym się wyróżniają?
Oferują najlepsze osiągi oraz gwarantują najwyższy poziom bezpieczeństwa, ale co za tym idzie są najdroższe. Przy ich produkcji stosowane są najbardziej zaawansowane, pionierskie rozwiązania dotyczące składu mieszanki czy architektury bieżnika. Dzięki temu opony premium szybciej i dokładniej reagują na ruchy kierownicy co sprawia, że prowadzący ma poczucie lepszej kontroli nad samochodem. Ponadto opony premium mogą się charakteryzować niższymi oporami toczenia i krótszą drogą hamowania. Ogumienie tej klasy jest rekomendowane dla kierowców, którzy pokonują bardzo

duże przebiegi w ciągu roku oraz mają samochody o większych gabarytach i dużej mocy silnika.

Czy opony klasy premium są trwalsze i potrafią pokonać znacznie większe przebiegi niż opony z pozostałych segmentów? Jest tutaj jakakolwiek zależność?
Niekoniecznie, ponieważ bardzo dużo zależy od stylu jazdy. Jeżeli ktoś jeździ naprawdę dynamicznie, to opony każdej klasy będą się ścierały podobnie, jednak w przypadku produktów premium prowadzenie będzie zdecydowanie najlepsze. Żywotność opon zależy też od producenta. Dla przykładu, opona ekonomiczna Kormoran ma pięcioletnią gwarancję – taką samą jak opona klasy premium Michelin. Innymi słowy producent zapewnia, że przez ten czas z ogumieniem nic złego się nie stanie, a mieszanka nie będzie się starzeć i zachowa takie same właściwości, jak po wyprodukowaniu.

Czy zdarza się, że opony, które jeden-dwa sezony temu należały do klasy premium spadły do klasy średniej?
Nie, w takiej sytuacji po prostu znikają z rynku i są zastępowane przez nowe modele, ale technologie wykorzystane w klasie premium są przenoszone do klasy średniej. Opony tejże klasy zdecydowanie polecam do małych samochodów o umiarkowanym poziomie mocy.

















Listopad 2018

Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


POBIERZ NUMER




Warte uwagi