Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


technika

Ważna (i niedoceniana) rola pasków w samochodzie



paski w samochodzie

Jakie są i za co odpowiadają paski w samochodzie. Jaką rolę pełnią, jak je kontrolować i na co zwracać uwagę oraz niebezpieczeństwa wynikające ze złego ich stanu. O tym, ale nie tylko w wywiadzie z Tomaszem Dziadur, doradcą serwisowym z Bosch Diesel Centrum w Transbud Nowa Huta.

Jakie paski występują pod maską samochodu?
Tomasz Dziadur:
Mamy tutaj pasek osprzętu (który może być klinowy lub wielorowkowy) oraz pasek rozrządu. Są to dwa osobne, niezależne od siebie paski i absolutnie nie można ich mylić.

Zacznijmy więc od paska osprzętu.
Jak już wspomniałem występuje on w dwóch rodzajach. Paski klinowe stosowano w starszych samochodach. Napędzały one różnego rodzaju agregaty, takie jak prądnica bądź alternator, pompa
Reklama
wspomagania układu kierowniczego oraz pompa układu chłodzenia silnika. Z czasem do napędu wyżej wymienionych podzespołów zaczęto stosować paski wielorowkowe (tzw. Micro lub PK). Jednak bez względu na to z jakim rodzajem paska osprzętu mamy do czynienia trzeba pamiętać o jego regularnej wymianie zgodnie z przewidzianym interwałem.

Jak rozpoznać, że z paskiem osprzętu dzieje się coś niedobrego?
Naszą czujność powinny wzmóc piski dobiegające spod maski podczas pracy silnika. W takiej sytuacji najlepiej zgłosić się do serwisu, aby zlokalizować ich przyczynę. Wyraźnie słyszalny pisk często jest wynikiem ślizgania się paska na którejś z rolek, co z kolei świadczy o stawianiu oporu przez jakiś agregat. Może być też tak, że napinacz paska jest już zużyty i w związku z tym nie funkcjonuje już we właściwy sposób. W konsekwencji pasek będzie się ślizgał. Z racji tego, że paskiem często napędzana jest też sprężarka klimatyzacji, jego poślizg może skutkować nieprawidłową pracą klimatyzacji. Podobnie jest w przypadku pompy wody - lekceważąc piski napędzającego ją paska ryzykujemy przegrzanie silnika.

Co może się stać z paskiem osprzętu w trakcie eksploatacji samochodu?
Czasami zdarza się, że ulega on postrzępieniu i zerwaniu. Przeważnie jest to efektem przesadnej oszczędności i niewymieniania paska na czas. Pokutuje bowiem opinia, że zerwanie się paska osprzętu to nic groźnego. To jednak nie do końca prawda, ponieważ w skrajnej sytuacji skutki mogą być naprawdę opłakane. Sam osobiście spotkałem się z przypadkiem, że pęknięty pasek osprzętu został wciągnięty pod pasek rozrządu. W efekcie ten ostatni również się zerwał i doszło do kolizji zaworów z tłokami, co jest równoznaczne z koniecznością remontu silnika. Dlatego też o pasek osprzętu naprawdę należy dbać i wymieniać go zgodnie z interwałem określonym przez producenta. Warto postawić przy tym na produkt o wysokiej jakości, pochodzący od renomowanej marki.

A czy pasek może spaść z krórejś rolki?
Tak, miałem nawet do czynienia z taką sytuacją. Winowajcą okazał się napinacz paska, który nie był regularnie kontrolowany i źle wykonywał swoje zdanie. Wskutek tego pasek ześlizgnął się z prowadnic.

Czy pasek osprzętu możemy sobie wymienić samodzielnie?
Wbrew pozorom nie zawsze jest to takie łatwe, jak mogłoby się wydawać. Wszystko zależy od rodzaju paska, a konkretnie od tego, czy współpracuje on z napinaczem, czy nie. W tym drugim przypadku mamy do czynienia z paskiem elastycznym. Aby go prawidłowo założyć należy użyć specjalnego narzędzia.

Czy pasek elastyczny można wymienić na nieelastyczny?
Absolutnie nie. Musi on być elastyczny. Marka nie ma tutaj znaczenia, istotne jest
Reklama

natomiast to, aby nie był ani za krótki, ani za długi. Pasek należy dobrać do konkretnego samochodu korzystając z katalogu części.

Przejdźmy teraz do paska rozrządu, bez którego praca silnika nie byłaby możliwa. Dlaczego jest on tak ważny i za co odpowiada?
Poprzez pasek rozrządu wał korbowy przenosi napęd na wałek (bądź wałki) rozrządu, a ten z kolei steruje otwieraniem i zamykaniem zaworów ssących i wydechowych. Dzięki temu możliwe jest w napełnianie i opróżnianie komór spalania. Wraz z rozwojem silników paskowi rozrządu powierzono też napęd pompy wtryskowej. W sumie może on więc napędzać trzy, a niekiedy nawet cztery elementy, których praca musi być ze sobą zsynchronizowana.

Jakie są konsekwencje pęknięcia paska rozrządu?
Tłoki uderzają w zawory, wskutek czego silnik nadaje się do remontu. Najczęściej dochodzi wtedy do powyginania zaworów, niekiedy pęka też głowica. Uszkodzeniu mogą ulec też denka tłoków. Jest to więc naprawdę poważna awaria, która mocno nadszarpnie domowy budżet.

Co zatem robić, aby do takich sytuacji nie dochodziło?
Producenci samochodów dokładnie określają interwał wymiany paska rozrządu i tego zalecenia należy przestrzegać. Trzeba jednak podchodzić do niego w rozsądny sposób. Przykładowo, jeżeli taki interwał wynosi 80 tysięcy km, to warto go nieco skrócić, ponieważ nie ma 100-procentowej pewności, że pasek tyle wytrzyma. Oczywiście, te 80 tysięcy km nie wzięło się z sufitu i zostało określone w oparciu o odpowiednie badania, trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że bardzo dużo zależy również od sposobu eksploatacji pojazdu. W związku z tym w jednym samochodzie pasek spokojnie wytrzymałby powiedzmy 100 tysięcy km, a w drugim już po 60 tysiącach będzie w takim stanie, że nie ma co czekać z jego wymianą. Trzeba także wiedzieć, że pasek rozrządu bardzo nie lubi kontaktu z olejem silnikowym, płynem chłodniczym i smarami. Pod wpływem wymienionych substancji traci on swoje pierwotne właściwości. W rezultacie może nie wytrzymać założonego przez producenta przebiegu i niespodziewanie pęknie. Dlatego nigdy nie ignorujmy zauważonego wycieku, tylko udajmy się do serwisu w celu zlokalizowania nieszczelności. Jeśli okaże się, że źródło wycieku znajduje się w okolicach rozrządu, to pasek należy profilaktycznie wymienić.



paski w samochodzie

Październik 2018



POBIERZ NUMER


Warte uwagi