Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Technika

Dlaczego nie warto oszczędzać na filtrach



oszczędnosci na filtrach

W samochodzie występują cztery rodzaje filtrów: filtr paliwa, powietrza, oleju oraz filtr przeciwpyłkowy (zwany też filtrem kabinowym lub filtrem klimatyzacji). Za co są odpowiedzialne, kiedy je wymieniać i ... czy w ogóle są potrzebne?

Filtr paliwa. Jakie jest jego zadanie?
Kamil Sermet (doradca serwisowy z Bosch Diesel Centrum w Transbud Nowa Huta):
Zgodnie z nazwą służy on do filtrowania paliwa. Paliwo, które tankujemy nie jest idealnie czyste i zawsze ma w sobie jakieś zanieczyszczenia. Filtr wyłapuje je zanim paliwo dostanie się do silnika.

Co ile należy go wymieniać?
Kluczowe w tym względzie winny być zalecenia producenta. Dawniej w większości modeli zalecano zamianę filtra paliwa co 30 000 km. Obecnie technika znacząco poszła do przodu i szczególnie niektóre japońskie koncerny gwarantują prawidłowe funkcjonowanie elementu nawet do 120 000 km. Najkorzystniejszym okresem do wymiany filtra paliwa jest późna jesień. Dotyczy to szczególnie samochodów z silnikiem Diesla, z uwagi na możliwość wytrącania się zimą parafiny z paliwa. Przejechanie takim autem dwóch sezonów zimowych bez awarii jednostki napędowej jest nie lada wyzwaniem, którego nie powinno się podejmować bez wymiany filtra. Filtr paliwa jest tym elementem samochodu, na którego wymianie zdecydowanie nie warto oszczędzać. Jeśli odłożymy tę czynność na później, możemy doprowadzić do licznych uszkodzeń – między innymi wtryskiwaczy. Inną konsekwencją może być na przykład zapowietrzenie układu paliwowego. Koszty naprawy takich awarii potrafią przekroczyć koszt wymiany filtra paliwa nawet kilkukrotnie. Jeśli więc posiadamy nowoczesny silnik wysokoprężny wyposażony w listwę wtryskową Common Rail albo motor benzynowy z wtryskiem bezpośrednim, sprawdźmy, czy nie nadszedł już czas wymiany filtru paliwa.

Co by się stało, jeżeli nie wymienilibyśmy filtra na czas albo wręcz całkowicie go usunęli?
Zanieczyszczenia, które powinien wyłapać filtr dostałyby się do silnika, co z kolei negatywnie wpłynęłoby na jego pracę i żywotność. Przykładowo, bardzo wrażliwe na jakość
Reklama
paliwa są wtryskiwacze systemu Common Rail. Ze względu na bardzo precyzyjne wykonanie i spasowanie nawet bardzo drobne zanieczyszczenia potrafią zaburzyć działanie tych podzespołów, a z czasem mogą nawet doprowadzić do ich uszkodzenia.

Czy filtry paliwa w zależności od producenta różnią się wnętrznościami?
Tak, dlatego najlepiej zastosować filtr renomowanej firmy. Tanie filtry mogą co prawda wystarczyć na dłużej, ale wynika to z tego, że przepuszczają więcej zanieczyszczeń i w związku z tym wolniej się zapychają. Filtry dobrych firm mają zdecydowanie odpowiedniejszą przepustowość. Budowa tych filtrów jest taka sama, ale materiały, z których są wykonane często się różnią, oczywiście na korzyść tych renomowanych.

Można więc stwierdzić, że droższe filtry wystarczają na krócej, ale za to lepiej oczyszczają paliwo trafiające do silnika.
Zgadza się. Na filtrach paliwa nie warto oszczędzać, tym bardziej że nawet dobre produkty nie są wcale drogie.

Przejdźmy do filtra powietrza. Za co on odpowiada?
Filtr ten potocznie nazywany jest płucami samochodu, jego zadaniem jest oczyszczenie powietrza dostającego się do silnika. To banalny element, ale w rzeczywistości jego rola jest niezwykle istotna, ma duży wpływ na żywotność silnika jak i turbosprężarki.

Co pan sądzi na temat przedmuchiwania starego filtra powietrza zamiast wymiany go na nowy? Niektórzy mechanicy proponują takie rozwiązanie w celu obniżenia kosztów.
W takiej sytuacji radziłbym zmienić warsztat. Jak już powiedziałem, koszt nowego
Reklama

filtra powietrza i jego wymiana jest tak niska, że nie opłaca się na nim oszczędzać. Przedmuchanie starego filtra na pewno nie przywróci mu pełnej sprawności. W ten sposób możemy usunąć z niego jedynie duże zanieczyszczenia, natomiast pory materiału filtracyjnego nadal pozostaną zapchane. W związku z tym na niedługo to pomoże. Niewłaściwa filtracja prowadzi do przedostania się pyłu do silnika, a w rezultacie do oleju oraz zużycia np. pierścieni tłokowych, gładzi cylindrowej, łożysk turbosprężarki.

Możemy go samodzielnie wymienić?
Wymiana filtra powietrza jest z pośród wszystkich filtrów najprostsza dlatego jak najbardziej możemy taką wymianę wykonać samemu. Warto zwrócić uwagę czy filtr, który chcemy zamontować ma odpowiednie wymiary oraz kształt. Zwróćmy też uwagę na kierunek przepływu powietrza. Powinniśmy również sprawdzić czy pokrywa filtra jest szczelna i odpowiednio zamknięta. Dostanie się wilgoci w tej części układu zniszczy filtr, a co gorsze może poważnie uszkodzić silnik samochodu.

Zajmijmy się teraz filtrem oleju. Jaka jest jego funkcja?
Służy on do filtrowania oleju silnikowego. Odpowiednia filtracja oleju wydłuża jego żywotność poprzez dłuższe utrzymanie parametrów oleju, co bezpośrednio przekłada się na odpowiednie smarowanie silnika. Zalecana jest jego wymiana przy corocznym serwisie olejowym.



Wrzesień 2018



POBIERZ NUMER


Warte uwagi