Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Technika

Diagnostyka i naprawa Common Rail



Diagnostyka i naprawa Common Rail

O samodzielnej diagnostyce systemu Common Rail. Co można i opłaca się naprawiać oraz ile to kosztuje. Tego wszystkiego dowiecie się z wywiadu ze Sławomirem Gądek, kierownikiem Bosch Diesel Centrum w firmie Transbud Nowa Huta

Zanim porozmawiamy o usterkach i naprawie systemu Common Rail chciałbym rozpocząć od diagnostyki i zapytać jakie objawy wskazują na to, że wymaga on interwencji mechanika?
Sławomir Gądek:
Dla użytkownika samochodu pierwszym niepokojącym symptomem będzie brak możliwości uruchomienia
Reklama
silnika (zaświeci się wtedy kontrolka „check engine” albo „EDC”) lub trudności z jego uruchomieniem. Mniej dotkliwym, ale dość łatwo zauważalnym objawem zużycia wtryskiwaczy Common Rail jest znaczy spadek kultury pracy jednostki napędowej, w szczególności na wolnych obrotach. Przejawia się ona przede wszystkim falowaniem obrotów. Tak naprawdę jednak możliwych obserwacji jest tutaj tak wiele, jak wiele jest samochodów. W niektórych autach sterownik dąży do tego, aby za wszelką cenę zapewnić spokojną pracę silnika na biegu jałowym. W związku z tym broniąc się przed niesprawnością wtryskiwaczy w pierwszej kolejności podnosi wolne obroty. Dlatego takie zachowanie silnika również powinno wzbudzić w nas niepokój. Jeżeli zaobserwujemy któryś z powyższych objawów należy koniecznie udać się do serwisu w celu dokładnej diagnozy.

Które elementy układu Common Rail podlegają naprawie?
Przede wszystkim wtryskiwacze elektromagnetyczne Bosch, które naprawiamy w sposób kompleksowy. W ich przypadku dysponujemy odpowiednimi narzędziami, techniką pomiarową i szeroko pojętą technologią naprawy. Problem stanowią natomiast wtryskiwacze piezoelektryczne, ponieważ na dzień dzisiejszy nie ma technologii ich naprawy. Oferujemy jednak sprawdzenie takich wtryskiwaczy na stanowisku probierczym. Dzięki temu łatwiej jest ocenić, czy wystarczy wymienić pojedynczy wtryskiwacz, czy od razu cały komplet. To o tyle istotne, że nie są to tanie podzespoły. Każdy klient na pewno doceni możliwość weryfikacji stanu piezowtryskiwaczy przed podjęciem decyzji o ich wymianie, ponieważ pozwoli to zaoszczędzić sporo pieniędzy.

Jakie parametry są wtedy badane?
Dawki paliwa, szczelność wewnętrzna oraz ilość paliwa wydostająca się na nadmiar (parametry bardzo istotne w przypadku piezowtryskiwaczy), a także grupa klasyfikacji ISA określająca żywotność wtryskiwacza piezoelektrycznego. Klasyfikacja ta opiera się na literach alfabetu, gdzie „A” oznacza „super”, a im dalsza litera, tym gorzej.

Czy w przypadku wtryskiwaczy elektromagnetycznych można naprawić tylko ten, który się zepsuł, czy lepiej od razu cały komplet?
Najlepiej cały komplet, ale ostateczna decyzja należy
Reklama

oczywiście do klienta. My zawsze polecamy rozsądną wersję naprawy, czyli taką, która zapewni długotrwałe i spokojne użytkowanie. Z tego właśnie wynika zachęcanie do kompleksowej naprawy wszystkich wtryskiwaczy. Szanujemy jednak, że ktoś dysponuje takim, a nie innym budżetem i w takiej sytuacji mówimy wprost, które wtryskiwacze są niesprawne i wymagają natychmiastowej naprawy, a które jeszcze działają i póki co nie wymagają pilnej interwencji, ale za jakiś czas mogą odmówić posłuszeństwa i wtedy trzeba będzie wrócić do serwisu.

Czy taka naprawa przywraca wtryskiwacze do stanu fabrycznego?
Tak, możemy mieć 100-procentową pewność, że po naprawie wtryskiwacz odzyskuje parametry produktu fabrycznego. Wynika to z tego, że są w nim wymienianie wszystkie zużywające się komponenty. Ekonomicznego uzasadnienia nie ma jedynie wymiana obudowy wtryskiwacza, bo wtedy koszt naprawy przewyższa cenę zakupu nowego, kompletnego podzespołu. My naprawiamy wtryskiwacze zgodnie z technologią, posiadając wszystkie potrzebne do tego narzędzia, które zostały nam dostarczone przez producenta. Korzystamy również z technologii trzeciego stopnia, będącej niczym innym jak techniką pomiarową wszystkich poszczególnych komponentów wtryskiwacza. Tak skalibrowany wtryskiwacz trafia na stanowisko probiercze, gdzie przechodzi testy. Jeżeli wszystkie z nich zostaną zaliczone pozytywnie, to naprawa jakościowa jest rejestrowana na platformie Bosch Quality Scan, a wtryskiwacz otrzymuje kod identyfikacyjny QR, który można odczytać za pomocą aplikacji Bosch Quality Scan. Dzięki temu możemy się dowiedzieć, kiedy wtryskiwacz był naprawiany oraz jak długo jeszcze obowiązuje na niego okres ochronny. Trzeba bowiem wiedzieć, że naprawiane przez nas wtryskiwacze mają gwarancję, a do ich naprawy używamy nowych oryginalnych części wyprodukowanych przez firmę Bosch.

Ile trwa taka gwarancja?
24 miesiące, niezależnie od ilości kilometrów, które w tym czasie samochód pokona. Mówimy tutaj o gwarancji lub rękojmii - to klient wybiera, z którego uprawnienia chce skorzystać.



Diagnostyka i naprawa Common Rail

Sierpień 2018



POBIERZ NUMER


Warte uwagi