Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Gotowanie żaby, czyli pomysły na wyciągnięcie pieniędzy od kierowców



Pomysły na wyciągnięcie pieniędzy od kierowców

Kierowcy są traktowani jak grupa. Tymczasem to taka sama grupa jaką są użytkownicy butów. Równie prawdziwa, jak i fikcyjna. Kierowcy to osoby prowadzące samochód zgodnie z zasadami ruchu drogowego, a ludzie używający na co dzień samochodu to po prostu obywatele.

Obywatele, których niejednokrotnie zrównuje się do roli szkodników. Obywatele, którzy ciągle w naszym kraju kojarzą się z ponadprzeciętnymi zarobkami. Bo przecież stać ich na kupno i używanie samochodu. A jak wiadomo w Polsce najlepiej jest nie wychylać się, bo w innym przypadku możesz zostać ukarany. Pomimo iż zagrożenie wybuchu jakiegokolwiek buntu kierowców praktycznie nie istnieje, to wyjście na mównicę i powiedzenie” „Macie samochód, my potrzebujemy pieniędzy, więc nakładamy na was ...” nie zostałoby przez suwerena przyjęte z aplauzem. Trzeba zatem posunąć się do wybiegu, chociażby takiego jak przy gotowaniu żaby.

Jeżeli wrzucimy żabę do garnka z gorącą wodą, wyskoczy i ucieknie ratując życie. Należy zatem umieścić ją w garnku z wodą i podgrzewać go w wolnym tempie. Wraz ze wzrostem
Reklama
temperatury wody, żaba dostosuje temperaturę swojego ciała do niej, traktując ją dalej jako komfortową do życia i pozostanie w niej tak długo, aż umrze z powodu przegrzania. Co prawda w pewnym momencie żaba nie będzie w stanie dopasować się do otoczenia i będzie mogła podjąć próbę wydostania się z garnka, jednak bezskutecznie. Zużyła bowiem już tyle energii, aby się dopasować, że nie posiada już sił niezbędnych na wykonanie ostatniego skoku. Jako pierwszy powyższe zachowanie opisał Olivier Clerc nazywając je syndromem gotującej się żaby.

Opłata emisyjna
Jako dodatkowy składnik ceny paliwa pojawiła się w ustawie o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Wyniesie 8 groszy na każdym litrze paliwa, a po doliczeniu VATu przekroczy 10 groszy (VAT liczony jest jako ostatnia składowa paliwa). Co prawda państwowe spółki paliwowe zadeklarowały (na pewno z ochotą i zupełnie spontanicznie), iż wezmą ją „na siebie” kosztem zmniejszenia swojej rentowności. Nie mamy jednak co liczyć, że będzie to proces długotrwały i prędzej czy później (oby później) pojawi się ona na dystrybutorze. Szacuje się, iż roczne wpływy z jej wprowadzenia wyniosą 1,7 mld złotych. 85% z nich trafi do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. (NFOŚiGW), który zainwestuje te pieniądze w zmniejszenie szkodliwych emisji zanieczyszczających powietrze. Pozostałe 15% trafi do Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (nowy, jeszcze nie utworzony), gdzie zostaną wykorzystane na rozwój elektromobilności.

Śródmiejska strefa parkowania
To nowa, zależna od samorządu i zasilająca jego kasę, strefa płatnego parkowania. W założeniu ma być sposobem na zmniejszenie korków w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców. Zostaną one wydzielone w centrach miast i centrach dzielnic
Reklama

powyższych miast. Będzie mogła w nich obowiązywać maksymalna stawka w wysokości 9 zł za pierwszą godzinę parkowania. Druga godzina to już koszt 10,8 zł, a trzecia 12,96 zł. Natomiast opłata za czwartą i kolejne godziny ma być taka sama jak stawka za pierwszą. Dodatkowo opłaty będzie można pobierać również w soboty, a miejsca parkingowe objęte opłatą nie będą musiały być oznaczone znakami poziomymi (liniami). Za niezapłacenie za parkowanie w powyższej strefie kara będzie wynosić 200 zł.

Nie zmieniono za to ceny w płatnych strefach parkowania (zwykłych) i wciąż będzie ona wynosić maksymalnie 3 zł za godzinę. Uff.

Wprowadzenie śródmiejskiej strefy parkowania w miastach powyższej 100 tys. mieszkańców nie wszystkim się podoba i chcieliby zlikwidowania powyższego ograniczenia. Orędownikiem takich zmian jest m.in. prezydent Sopotu Jacek Karnowski. Jego zdaniem możliwość jej wprowadzenia powinny otrzymać miasta o turystycznym charakterze. Chciałby on również, aby opłatę można było pobierać w dni wolne od pracy.

Strefy czystego transportu
Głównym celem ich wprowadzenia ma być upowszechnienie w Polsce elektromobilności oraz transportu z wykorzystaniem paliw alternatywnych. Do strefy będą mogły wjeżdżać tylko samochody elektryczne, zasilane CNG lub wodorem...



Sierpień 2018

Tekst: Robert Lorenc
Zdjęcie: Robert Badgley (sxc)



POBIERZ NUMER


Warte uwagi