Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Technika

System Common Rail bez tajemnic



System Common Rail

Większość użytkowników samochodów z silnikiem Diesla co pewien czas słyszy o Common Railu. Co ten zwrot właściwie oznacza? O nim w wywiadzie ze Sławomirem Gądek, kierownikiem Bosch Diesel Centrum w firmie Transbud Nowa Huta.

Co to jest Common Rail?
Sławomir Gądek:
W dosłownym tłumaczeniu z języka angielskiego powyższe pojęcie oznacza „wspólną szynę”, natomiast polscy inżynierowie nazwali to rozwiązanie „zasobnikowym układem
Reklama
wtrysku paliwa”. W pewnym momencie rozwoju silników Diesla inżynierowie z centrum badawczego Fiata skonstruowali układ paliwowy oparty na wspólnym zasobniku, który dzięki przewodom wysokiego ciśnienia zasilał wtryskiwacze elektromagnetyczne. Powyższe rozwiązanie zostało nazwane systemem Common Rail. Później projekt opracowany przez Włochów został sprzedany firmie Bosch, która po dzień dzisiejszy rozwija tą technologię wtrysku paliwa. Pierwszym seryjnym samochodem osobowym w nią wyposażonym była Alfa Romeo 156 z 1997 roku.

Czy Bosch ma na nią wyłączność?
Nie. Bosch jest co prawda czołowym producentem systemów Common Rail, jednak ma również konkurentów w postaci firm Denso czy Delphi.

Czy Common Rail jest stosowany tylko w silnikach Diesla?
Tak, chociaż jeśli ktoś zna wielopunktowy wtrysk paliwa w jednostkach benzynowych, to zauważy bardzo duże podobieństwo, ponieważ tam także występuje szyna paliwowa z zabudowanym na końcu regulatorem ciśnienia. Szyna zasila paliwem zintegrowane z nią wtryskiwacze, które z kolei podają paliwo do kolektora dolotowego. Tak że występuje tutaj naprawdę wyraźne podobieństwo. Myślę nawet, że podczas projektowania systemu Common Rail inżynierowie Fiata bazowali właśnie na wielopunktowym wtrysku paliwa, znanym z silników benzynowych. Mówi się, że w czasie prac nad pierwszym układem Common Rail występowały ograniczenia w kwestii jakości materiałów użytych do jego budowy. Dlatego też po zakupie patentu firma Bosch zleciła wykonanie pierwszych egzemplarzy nowatorskiego systemu w Japonii. Japończycy świetnie opanowali technologię wykonania i materiałów, dzięki czemu komponenty układu Common Rail były na tyle trwałe, że można go było zacząć stosować na wielką skalę. I tak jest do dzisiaj.

Co dało wprowadzenie systemu Common Rail w stosunku do wcześniej stosowanych w dieslach układów wtryskowych?
Przede wszystkim wyższe ciśnienie wtrysku, które z kolei ma pozytywny wpływ na kulturę pracy i moc silnika, a także na jakość
Reklama

spalin. Dodatkowo, Common Rail, już w pierwszej swojej wersji z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi, oferował nawet trzy wtryski paliwa na jeden suw pracy. Oznacza to, że mieliśmy do czynienia z wtryskiem pilotażowym, wtryskiem zasadniczym i dotryskiem do spalin. Wszystko po to, aby przede wszystkim podnieść moc silnika, poprawić jego kulturę pracy i zredukować emisję spalin. Wcześniejsze rozwiązania, a więc układy sekcyjne (czy to z pompą rozdzielaczową, czy rzędową) nie dawały takiej możliwości. W układzie sekcyjnym mieliśmy bowiem tylko jeden wtrysk (zasadniczy) na suw pracy. Z racji tego, że paliwo w zasobniku jest cały czas pod ciśnieniem wytwarzanym przez pompę wysokiego ciśnienia, Common Rail czeka w gotowości, aż wysterowany przez sterownik elektrozawór magnetyczny na wtryskiwaczu, na podstawie odpowiednich parametrów i sygnałów z czujników silnika zadecyduje o tym, że paliwo ma być podane. To daje możliwość wielokrotnego wtrysku w jednym suwie pracy.

Czyli mówiąc inaczej spalanie mieszanki jest bardziej efektywne.
Dokładnie tak.

Dla zwykłego użytkownika główna różnica wynikająca z jazdy dieslem z systemem Common Rail polega na tym, że spod maski nie słychać tzw. „klekotu” charakterystycznego dla jednostek wysokoprężnych starego typu.
Zgadza się. Kiedyś klekoczącego diesla było słychać z daleka. Mówiło się nawet Mercedes w „klekocie” czy Passat w „klekocie”. Rzeczywiście, w przypadku Common Rail efekt spalania stukowego został zredukowany, chociaż dla wprawnego ucha nadal jest słyszalny...



System Common Rail

Lipiec 2018



POBIERZ NUMER


Warte uwagi