Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Technika

R1234yf - nowy czynnik chłodzący w klimatyzacji. Nowy, ale czy lepszy?



R1234yf - nowy czynnik chłodzący w klimatyzacji

Życie nie lubi próżni. Tak samo dzieje się w motoryzacji. Praktycznie cały czas dokonywane są zmiany, wg zmieniających na lepsze. Czy zawsze? Niekoniecznie, ale każdy może mieć swoje zdanie, my przedstawimy tylko fakty w wywiadzie z Kamilem Sermet, doradcą serwisowym z Bosch Diesel Centrum w Transbud Nowa Huta.

W samochodach możemy się generalnie spotkać z dwoma rodzajami klimatyzacji: ręczną, zwaną też manualną oraz automatyczną. Czym się różnią?
Kamil Sermet:
Klimatyzacja manualna pozwala jedynie na płynną regulację temperatury za pomocną pokrętła ciepłe-zimne. Klimatyzacja automatyczna dzięki zastosowanym czujnikom temperatury, wilgotności powietrza oraz ilości pasażerów dostosowuje temperaturę powietrza wewnątrz pojazdu do wybranej przez użytkownika. To rozwiązanie wymaga zastosowania dużej ilości czujników.

Obecnie w przypadku układów klimatyzacji samochodowej możemy się spotkać z dwoma rodzajami czynników chłodzących, a właściwie ziębniczych, bo zgodnie z definicją właśnie
Reklama
takiej nomenklatury powinno się używać. Mianowicie chodzi tutaj o stary czynnik R134a oraz nowy R1234yf. Czym one się różnią?

Przede wszystkim wartością współczynnika GWP, stanowiącego ilościowe przedstawienie wpływu danego czynnika na efekt cieplarniany. Określa on, w jakim stopniu dana substancja pochłania ciepło. Odniesienie stanowi tutaj dwutlenek węgla, dla którego współczynnik GWP wynosi 1. W przypadku czynnika R134a współczynnik GWP ma wartość 1430 jednostek, co oznacza, że substancja ta pochłania ciepło 1430 razy lepiej niż CO2. Natomiast w przypadku czynnika R1234yf współczynnik GWP wynosi zaledwie 4 jednostki, a więc pochłania on ciepło 4 razy lepiej niż CO2. Jak widać, różnica pomiędzy starym a nowym czynnikiem jest ogromna, oczywiście na korzyść tego drugiego. Im bowiem niższy współczynnik GWP, tym dana substancja w mniejszym stopniu przyczynia się do powstawania efektu cieplarnianego.

Czy klimatyzacja wykorzystująca nowy czynnik skuteczniej i szybciej schładza wnętrze samochodu niż ta ze starym czynnikiem?
Nie. Badania potwierdziły 10–cio procentowy spadek wydajności w porównaniu z czynnikiem R134a. Oznacza to mniejszą moc i większe spalanie, choć w codziennym użytkowaniu różnica będzie niezauważalna.

Czy koszty eksploatacji samochodu wyposażonego w klimatyzację ze starym czynnikiem różnią się od tych z nowym?
Różnica ceny starego i nowego czynnika jest duża, dlatego użytkownik odczuje różnicę przy okazji serwisu klimatyzacji. Dystrybutorzy obydwu czynników starają się na ten moment wyrównać ich ceny, ale niestety w niekorzystny dla klientów sposób, ponieważ zamiast obniżyć cenę nowego czynnika podnoszą cenę starego.

Dlaczego nowy czynnik jest tak drogi? Czy wynika to z kosztów jego wytwarzania?
Nie, powód jest zupełnie inny. Jedynymi producentami posiadającymi patent są obecnie firmy DuPont i Honeywell, mający w dodatku
Reklama

przychylność i aprobatę Unii Europejskiej. W związku z tym mogą dyktować ceny, jakie chcą i jak widać chętnie z tego korzystają. Warto wiedzieć, że jeżeli ktoś posiada samochód wyposażony w nowy czynnik, to nie powinien go mieszać ze starym czynnikiem.

Czy olej zastosowany w nowym czynniku różni się od tego w starym?
Wszystko zależy od producenta. Są oleje, które z powodzeniem można stosować zarówno w przypadku nowego, jak i starego czynnika. Jednak większość z nich jest niestety niemieszalna.

W jaki sposób sprawdzić, jaki czynnik mamy w samochodzie?
Taką informację można otrzymać w serwisie samochodowym obsługującym systemy klimatyzacji bądź u producenta pojazdu.

Czy nowy czynnik R1234yf można zastąpić starym R134a? I odwrotnie - czy R134a można zastąpić R1234yf?
Zarówno jedno, jak i drugie jest niewskazane, ponieważ niektóre zawory rozprężne są przystosowane tylko do danego rodzaju czynnika.



Warte uwagi