Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Technika

ABC klimatyzacji



ABC klimatyzacji

Klimatyzacja jest urządzeniem odpowiadającym w samochodzie za utrzymanie odpowiedniego komfortu w kabinie w ciepłe dni. Ale nie tylko. Doskonale sprawdza się również w dni deszczowe, osuszając powietrze i nie dopuszczając do parowania szyb. Jak o nią dbać, co powinno nas niepokoić w jej pracy, a co stanowi jej normalne zachowanie wyjaśnia w wywiadzie Kamil Sermet, doradca serwisowy z Bosch Diesel Centrum w Transbud Nowa Huta.

Możemy używać klimatyzacji, gdy na zewnątrz panuje ujemna temperatura?
Kamil Sermet:
Tak. Jest to wręcz wskazane, ponieważ jak każdemu urządzeniu mechanicznemu klimatyzacji nie służy
Reklama
dłuższy okres bezczynności. Oczywiście, w zimie nie musimy z niej korzystać codziennie, ale od czasu do czasu warto ją uruchomić, aby poszczególne elementy uległy przesmarowaniu. Trzeba bowiem wiedzieć, że w czynniku ziębniczym zawarty jest olej, który odpowiada za smarowanie podzespołów całego układu. Czynnik powinien się regularnie mieszać, ponieważ w przeciwnym wypadku olej odkłada się w zasobniku klimatyzacji. W efekcie smarowanie jest zdecydowanie gorsze, co znacznie skraca żywotność sprężarki. Przy okazji warto wspomnieć również o tym, że w układach klimatyzacji można się spotkać z dwoma rodzajami sprężarek. W pierwszym przypadku mamy do czynienia ze sprężarką, do której czynnik podawany jest w małym stopniu cały czas, po to aby nie uległa ona zatarciu. Odbywa się to nawet wtedy, gdy klimatyzacja jest wyłączona. Pora roku także nie ma tutaj znaczenia. Pasażerowie samochodu nie odczuwają jednak z tego powodu zimna, ponieważ jak już wspomniałem do kompresora trafia bardzo niewielka ilość czynnika. Inaczej sprawa wygląda w przypadku drugiego rodzaju sprężarki. Mianowicie, jest ona uruchamiana za pomocą sprzęgiełka i działa tylko wtedy, gdy korzystamy z klimatyzacji. Szczególnie w przypadku takiego rozwiązania ważne jest, abyśmy włączali klimatyzację także zimą.

Dopuszczalne jest jednoczesne włączenie klimatyzacji i ogrzewania?
Tak.

Nie zepsujemy wtedy klimatyzacji?
Nie, ponieważ w tych układach jest trójdrożny zawór regulujący przepustowość czynnika. Jeżeli po jednoczesnym włączeniu klimatyzacji i nawiewów ciepłego powietrza w kabinie zostanie osiągnięta żądana temperatura, to czynnik nie będzie wpływał do parownika i wnętrze nie ulegnie schłodzeniu. Klimatyzacja będzie jednak normalnie pracowała i osuszała powietrze w kabinie.

Czy po dłuższym okresie niekorzystania z klimatyzacji, czyli np. po zimie, możemy ją bezpiecznie uruchomić w momencie, gdy nastanie pierwszy ciepły dzień?
Tak, możemy uruchomić klimatyzację w celu sprawdzenia czy działa. Lecz jeżeli działa z mniejszą wydajnością należy zlecić w serwisie sprawdzenie szczelności oraz uzupełnienie czynnika. Jeżeli klimatyzacja nie działa lub jej praca jest głośna, należy ją wyłączyć i poprosić o pomoc serwis w celu jej diagnozy i naprawy. Czynnik ziębniczy jest nośnikiem oleju, który jest niezbędny do konserwacji i poprawnej pracy klimatyzacji. Brak czynnika może doprowadzić do uszkodzenia sprężarki, dlatego właśnie tak ważny jest przedsezonowy przegląd klimatyzacji.

Nieużywana klimatyzacja to idealne siedlisko drobnoustrojów i bakterii mających niekorzystny wpływ na nasze zdrowie.
Zgadza się, użytkownicy samochodu dbający o swoje zdrowie, a w szczególności alergicy powinny zlecić
Reklama

odgrzybianie parownika, który jest siedliskiem wirusów i bakterii.

Na czym ono polega?
Polega na wstawieniu do wnętrza samochodu na kilkadziesiąt minut generatora ozonu. Ozon jest gazem, który przez swoje działanie utleniające skutecznie dezynfekuje układ wentylacyjny. W celu uzupełnienia tej czynności stosuje się także specjalne środki grzybobójcze. We własnym zakresie można wymienić filtr kabinowy, zajmuje to zaledwie kilka minut. Decydując się na filtr kabinowy firmy Bosch, otrzyma się instrukcję montażu.

Czy klimatyzacja wymaga regularnych przeglądów?
Aby uniknąć awarii, klimatyzację powinno się regularnie serwisować. Najlepiej robić to co roku. Koszt takiej usługi to 100-200 zł, co stanowi tylko ułamek kwoty, jaką trzeba zapłacić np. za nową sprężarkę, której cena może wynosić nawet kilka tysięcy złotych. Niestety, większość użytkowników samochodów nie zaprząta sobie głowy serwisowaniem klimatyzacji dopóki działa ona w miarę poprawnie i spełnia swoją funkcję. Jest to poważny błąd przyczyniający się do skrócenia jej żywotności.



Kwiecień 2018

Rozmawiał: Robert Lorenc



POBIERZ NUMER


Warte uwagi