Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Historia

Defender Works V8 - prezent na 70-lecie Land Rovera



Land Rover Defender

Gdy 29 stycznia 2016 roku fabrykę w Solihull opuścił ostatni Land Rover Defender w motoryzacji zakończyła się pewna epoka. Do historii przeszedł bowiem niezwykle utylitarny, a jednocześnie zupełnie ponadczasowy samochód, w którym do końca obecny był duch przodka sprzed kilkudziesięciu lat. Wydawało się, że Defender w takiej postaci już nigdy nie powróci, ale Brytyjczycy przygotowali niespodziankę i z okazji okrągłych urodzin marki Land Rover wskrzesili legendarną terenówkę. Oczywiście, o produkcji seryjnej nie ma mowy - chodzi tylko o limitowaną edycję specjalną. Ale za to jaką!

Gdybyśmy w różnych zakątkach świata przeprowadzili ankietę, której celem byłoby wskazanie wzorca samochodu terenowego, a następnie podsumowali jej wyniki, to okazałoby się, że wśród odpowiedzi zdecydowanie dominują dwie marki: Jeep oraz Land Rover. Nie ma w tym nic dziwnego - w końcu obie to niekwestionowane ikony off-road’u. Zagorzali fani każdej z nich potrafią
Reklama
godzinami rozprawiać o wyższości amerykańskich pojazdów nad brytyjskimi i vice versa. Wszyscy jednak zgodzą się chyba ze stwierdzeniem, że obydwaj producenci to naprawdę godni siebie rywale. Warto zauważyć, że mimo pewnych różnic w podejściu to tematu samochodu terenowego, istnieją również aspekty, które łączą obydwie marki. Jednym z nich jest bez wątpienia pielęgnowanie i kultywowanie własnej tradycji. Jeśli chodzi o Jeepa wystarczy tylko spojrzeć na Wranglera. Mimo że z generacji na generację samochód ten staje się coraz bardziej cywilizowany, to swoim charakterem i stylem ciągle niezwykle wyraźnie nawiązuje do legendarnego Willysa MB z czasów II wojny światowej. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku Land Rovera. Przecież Defender aż do samego końca produkcji ogólnym kształtem i detalami mocno przypominał pierwszy model marki, czyli Serię I z 1948 roku. Co ważne, nikt nie miał mu tego za złe, a wręcz przeciwnie. To samo zresztą dotyczy Wranglera. Niektórych samochodów czas po prostu się nie ima i tutaj mamy świetne tego przykłady.

Nie ulega wątpliwości, że zarówno Jeep, jak i Land Rover posiadają wspaniałe dziedzictwo i umiejętnie z niego korzystają, jednak z drugiej strony potrafią również patrzeć i wybiegać w przyszłość, wprowadzając na rynek pionierskie samochody wyznaczające zupełnie nowe trendy. W przypadku Jeepa warto tutaj przypomnieć chociażby Willysa Jeepstera z 1948 roku stanowiącego połączenie tylnonapędowego pojazdu na gorsze drogi z eleganckim i wygodnym kabrioletem. Z historycznego punktu
Reklama

widzenia zdecydowanie ważniejszym modelem był jednak Jeep Wagoneer pokazany w 1962 roku. To właśnie ten samochód uznaje się bowiem za pierwszego seryjnie produkowanego SUV-a. Niedługo później w kierunku wskazanym przez Jeepa zaczęły podążać inne marki. W ten sposób płynnie przechodzimy do Land Rovera, który jako pierwszy producent ze Starego Kontynentu dostrzegł potencjał rodzącej się, zupełnie nowej klasy samochodów i w 1970 roku wprowadził do sprzedaży Range Rovera będącego pierwszym europejskim SUV-em. Kolejny raz Brytyjczycy zabłysnęli w 1996 roku, wzbogacając swoją ofertę o Land Rovera Freelandera, czyli pierwszego kompaktowego SUV-a rodem z Europy. Ciekawym posunięciem było też na pewno skierowanie do seryjnej produkcji Range Rovera Evoque Convertible, a więc dwudrzwiowego SUV-a z elektrycznie otwieranym/zamykanym, miękkim dachem. Miało to miejsce w 2016 roku i jak dotąd żaden europejski producent nie odważył się zaoferować podobnego modelu. Dla ścisłości należy jednak dodać, że Land Rover nie był w dziedzinie prekursorem w skali światowej. Ten tytuł należy się bowiem Nissanowi, który już w 2011 roku rozpoczął sprzedaż Murano CrossCabriolet, reprezentującego tą samą rynkową niszę, co Evoque Convertible. Jednak bez względu na to Land Roverowi i tak należą się za ten nietuzinkowy model duże brawa.



Land Rover Defender Land Rover Defender Land Rover Defender Land Rover Defender Land Rover Defender

Marzec 2018

Mariusz Barański
Zdjęcia: Jaguar Land Rover Limited



POBIERZ NUMER


Warte uwagi