Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Części z drukarki 3D



Części z drukarki 3D

Dożyliśmy czasów, w których producent samochodów zaczął oferować części - oryginalne - wykonane na drukarce 3D. Tak, to nie jest żart.

Żeby było jeszcze bardziej intrygująco, takie części nie oferuje mało znaczący i niszowy producent, a właściciel marki premium. O kim mowa? O Porsche. To właśnie ta marka postanowiła oferować swoim klientom części do samochodów wyprodukowanych z użyciem drukarki 3D.

Na razie w powyższej technologii dostępne są wybrane części Porsche Classic - oddziału firmy Porsche
Reklama
wyspecjalizowanego w pojazdach zabytkowych. Oferta Porsche Classic obejmuje dziś około 52 tysięcy części. Obecnie, aby zapewnić dostępność danego elementu, którego nie ma już w magazynie lub jeżeli zapasy magazynowe są niewielkie, wytwarza się go w tradycyjny sposób. Jest on drogi, szczególnie jeżeli chodzi o części do mało popularnych modeli.

Alternatywą okazało się wykorzystanie druku 3D. Przykładowo, w ofercie nie są już dostępne widełki sprzęgła do Porsche 959. Z jednej strony ten wykonany z żeliwa szarego element podlega bardzo surowym wymogom jakościowym, z drugiej – klienci zamawiają go niezwykle rzadko, choćby z uwagi na fakt, że ten supersportowy model powstał w liczbie zaledwie 292 egzemplarzy. Jedynym wartym rozważenia procesem produkcyjnym byłoby tu selektywne topienie laserem (SLM). Aby wyprodukować wspominanie widełki sprzęgła, w ramach skomputeryzowanego procesu na płytkę bazową nakłada się warstwę sproszkowanej stali narzędziowej o grubości mniejszej niż 0,1 mm. Następnie w obojętnej atmosferze wiązka światła laserowego topi proszek w określonych miejscach, tworząc stalową warstwę. W ten sposób, warstwa po warstwie, powstaje trójwymiarowy element. „Wydrukowane” widełki sprzęgła bez żadnych problemów zaliczają zarówno próbę nacisku z obciążeniem niemal 3 ton, jak i późniejsze badanie tomograficzne pod kątem wewnętrznych usterek. Co ważne, wszystkie elementy wytwarzane w tym procesie spełniają wymagania w zakresie absolutnej wierności oryginalnej specyfikacji – zarówno z technicznego, jak i estetycznego punktu widzenia. Wierność takiego elementu potwierdzają praktyczne testy dźwigni zamontowanej w pojeździe testowym i szeroko zakrojone testy drogowe.

Obecnie Porsche wykorzystuje druk 3D do produkcji 8 elementów. Części te mogą być wytwarzane zgodnie z zapotrzebowaniem, co eliminuje koszty narzędzi oraz przechowywania. Wykonywane są ze stali i stopów w procesach selektywnego topienia laserowego, a także z tworzyw sztucznych, przy użyciu drukarki SLS. SLS, czyli selektywne spiekanie laserem – proces, w którym zbiornik podgrzewany jest do temperatury tuż poniżej temperatury topnienia, a plastikowy proszek zostaje w wybranych punktach utwardzony (spieczony) promieniem lasera. Wszystkie elementy podlegają przynajmniej tym samym wymogom jakościowym, jak te stosowane w pierwotnym okresie produkcji, chociaż zwykle spełniają jeszcze wyższe standardy. Dokładność rozmiaru i dopasowania zapewniają testy zamontowanej już części. Zależnie od obszaru zastosowania, elementy plastikowe wytwarza się z różnych materiałów, które – tak samo jak oryginalne części – muszą być odporne na działanie olejów, paliw, kwasów i światła.

Obecnie badana jest możliwość wykonywania tą technologią kolejnych 20 elementów.
Witajcie w nowej rzeczywistości.

Części z drukarki 3D
Podstawka lusterka wstecznego, Porsche 911 Speedster

Części z drukarki 3D
Mocowanie wymiennika ciepła w wydechu, Porsche 356 B i 356 C

Części z drukarki 3D Uszczelka klapki wlewu paliwa, Porsche 959

Marzec 2018

Zdjęcia: Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG



POBIERZ NUMER


Warte uwagi