Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Wywiad

„Nie jestem Ibizą na szczudłach” - SEAT Arona



SEAT Arona

O nowym modelu SEAT Arona, jak działają zastosowane w nim technologie i systemy. Co to jest system przeglądów long life. O tym i nie tylko w wywiadzie ze Sławomirem Sumskim, doradcą handlowym w salonie SEAT Euromotor w Krakowie.

Robert Lorenc: Arona to zupełna nowość w gamie SEAT-a. Co to za samochód i z jakimi modelami ma docelowo konkurować na rynku?
Sławomir Sumski:
Mamy tutaj do czynienia z pierwszym crossoverem w historii marki SEAT, zbudowanym na płycie podłogowej MQB A0, która zadebiutowała w nowej Ibizie. Auto reprezentuje bardzo modną obecnie klasę niewielkich pojazdów ze zwiększonym prześwitem, które świetnie sprawdzają się nie tylko w warunkach miejskich, ale również poza asfaltowymi drogami. Oczywiście, trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że nie jest to terenówka, ale 19-centymetrowy prześwit sprawia, że zajedzie zdecydowanie dalej niż zwykły samochód osobowy, a poza tym nie kapituluje przed wysokimi krawężnikami.

Czy można powiedzieć, że Arona to po prostu podwyższona Ibiza?
Nie do końca. Arona ma podobne wymiary zewnętrzne, ale jest znacznie pojemniejsza od Ibizy, zarówno jeśli chodzi o kabinę pasażerską, jak i bagażnik. Naturalnie, obydwa
Reklama
samochody mają typowy dla SEAT-a design, z charakterystycznymi dla marki detalami stylistycznymi. Nie można się więc dziwić, że w pewnym stopniu są do siebie podobne. Arona to odrębny model chociaż wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas projektowania Ibizy V generacji.

Gdzie jest produkowana?
W Hiszpanii, a konkretnie w Martorell pod Barceloną.

Czy nie uważa pan, że SEAT troszeczkę za późno zdecydował się na wprowadzenie tego modelu do gamy? Konkurencja w tym segmencie jest już przecież bardzo duża.
Moim zdaniem SEAT w pełni świadomie czekał tak długo, a było to podyktowane chęcią rozeznania się w tym, co oferują konkurenci, poznania wymagań klientów kupujących niewielkie crossovery i przygotowania na bazie tej wiedzy bardzo dopracowanego i przemyślanego samochodu, który nie będzie powielał mankamentów niektórych rywali. Myślę, że świetnie się to udało.

Chciałbym, abyśmy wyjaśniali teraz zasady działania różnych systemów, w które Arona została wyposażona. Zacznijmy od asystenta parkowania.
Bardzo pomocne rozwiązanie, które pomaga nam w trakcie manewrów parkingowych, wyręczając nas w kręceniu kierownicą. Po jego włączeniu wystarczy, że jadąc np. po parkingu zasygnalizujemy kierunkowskazem, po której stronie chcemy zaparkować. Jeżeli samochód znajdzie odpowiedniej wielkości miejsce, to wyda nam polecenie, aby się zatrzymać i wrzucić bieg wsteczny. Zadaniem kierowcy jest tylko operowanie pedałami gazu i hamulca, ponieważ obracanie kierownicą odbywa się automatycznie. Jeżeli potrzebna będzie jakaś korekta, to auto poprosi nas o wrzucenie pierwszego biegu i podjechanie do przodu i ewentualnie znów biegu wstecznego, aby idealnie wpasować się w miejsce parkingowe. Asystent potrafi wykonywać zarówno parkowanie równoległe, jak i prostopadłe.

Kolejny system, asystent podjazdu. Co to jest?
To system ułatwiający nam podjazd pod górę. Mianowicie, podczas ruszania na wzniesieniu, w momencie gdy wrzucimy pierwszy bieg i ściągniemy nogę z hamulca, asystent przytrzymuje samochód na dwie sekundy, zapobiegając w ten sposób przed stoczeniem się do tyłu. System działa również wtedy, gdy stoimy na pochyłości przodem w dół i chcemy cofnąć. W takiej sytuacji nie musimy obawiać się stoczenia w przód. Należy jednak zaznaczyć, że asystent podjazdu działa w przypadku wzniesień o co najmniej 7-stopniowym nachyleniu.

Jak działa system monitorowania martwego pola?
Opiera się on o czujniki zamontowane w tylnych błotnikach i ma nas uchronić przed kolizją z samochodem w tzw. martwym polu w sytuacji, gdy jedziemy
Reklama

wielopasmową drogą i chcemy zmienić pas ruchu. Gdy włączymy kierunkowskaz sygnalizując zamiar wjechania na sąsiedni pas, a będzie się nim poruszał inny samochód, który może być dla nas nie do końca widoczny, to wtedy w lusterku Arony pojawi się charakterystyczna pomarańczowa sygnalizacja, dająca nam do zrozumienia, aby nie podejmować manewru, ponieważ grozi to kolizją. System ten działa zarówno z prawej, jak i z lewej strony samochodu, w zależności od tego, na który pas chcemy wjechać. Pomaga nam również podczas wyjazdu tyłem z miejsca parkingowego, wykrywając zbliżające się samochody.

Hamulec pokolizyjny. Jaką pełni funkcję?
Jego zadaniem jest automatyczne zatrzymanie samochodu po uderzeniu w przeszkodę. Jeśli np. w wyniku zasłabnięcia lub zaśnięcia kierowcy auto uderzy w bariery ochronne przy drodze, to hamulec pokolizyjny nie dopuści do tego, aby auto się odbiło i zderzyło się z pojazdem jadącym z naprzeciwka. To bardzo istotne, ponieważ badania dowodzą, że wtórne zderzenia mają dużo bardziej opłakane skutki niż zderzenia pierwotne. Dodatkowo, aby ostrzec o zagrożeniu innych użytkowników drogi samoczynnie zostają włączone światła awaryjne oraz światła stop. Należy jednak zaznaczyć, że w razie potrzeby prowadzący ma oczywiście możliwość przejęcia kontroli nad samochodem.

Standardowym wyposażeniem każdej Arony jest system kontroli odstępu oraz ogranicznik prędkości. Tempomat natomiast jest standardem we wszystkich wersjach poza podstawową, czyli Reference. Okiem laika te trzy rzeczy składają się na tempomat adaptacyjny. Tymczasem, zgodnie ze specyfikacją, tempomat adaptacyjny jest niedostępny w Reference, a w pozostałych wersjach wymaga dopłaty. O co tu więc chodzi?
System kontroli odstępu to system Front Assist, czyli system awaryjnego hamowania. Wykrywa on duże obiekty ruchome, czyli np. samochody. W sytuacji, gdy ktoś nagle...



SEAT Arona SEAT Arona SEAT Arona SEAT Arona SEAT Arona

Luty 2018

Romawiał: Robert Lorenc



POBIERZ NUMER


Warte uwagi