Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Technika

Światła



Światła

Oświetlenie jest jednym z ważniejszych elementów każdego samochodu. Poprawia ono nie tylko komfort, ale i bezpieczeństwo podróży. Aby jednak prawidłowo spełniało swoją funkcję należy je regularnie kontrolować. W jaki sposób się to robi opowiada Tomasz Dziadur, doradca serwisowy z Bosch Diesel Centrum w Transbud Nowa Huta.

Robert Lorenc: Czy oświetlenie zewnętrzne samochodu jest elementem bezobsługowym?
Tomasz Dziadur:
Absolutnie nie. Aby funkcjonowało w sposób prawidłowy trzeba o nie dbać. I nie chodzi tutaj tylko o wymianę żarówek, ale także o kontrolę ustawienia świateł.

Dlaczego trzeba to robić, skoro każdy samochód opuszczający fabrykę ma już przecież prawidłowo ustawione
Reklama
światła? Czy w trakcie eksploatacji te ustawienia mogą ulec zmianie?

Tak, a powody tego są różne. Ostatnio, w ramach akcji „Świeć przykładem” klienci przyjeżdżali do nas na sprawdzenie stanu oświetlania. Pewnego dnia skontrolowaliśmy w sumie 25 samochodów i okazało się, że wszystkie z nich wymagały regulacji świateł. Przeważnie wynikało to z niewłaściwego, często siłowego montażu żarówek. Inna przyczyna to np. zastosowanie mocniejszych żarówek niż te, z którymi auto opuściło fabrykę. Wydawać by się mogło, że nie powinno mieć to wpływu na ustawienie świateł. W praktyce jest jednak inaczej.

Wspomniał pan o akcji „Świeć przykładem”. Co to takiego?
To coroczna akcja organizowana przez małopolską policję, w której biorą udział wybrane stacje diagnostyczne, w tym także nasza. Celem akcji jest zachęcenie użytkowników samochodów do bezpłatnego zbadania i w razie potrzeby wyregulowania oświetlenia. Cieszy nas, że ludzie licznie korzystają z tej możliwości. Jest to szczególnie ważne w okresie jesienno-zimowym, gdy za oknem szybko zapada zmrok.

Jak często, przy normalnej eksploatacji, powinno się sprawdzać oświetlenie samochodu? Chodzi mi tutaj przede wszystkim o reflektory.
W naszej stacji diagnostycznej kontrolujemy i regulujemy oświetlenie samochodu przy okazji każdego badania technicznego. Moim zdaniem powinno to w zupełności wystarczyć.

Mówimy tutaj o klasycznych reflektorach halogenowych. A jak jest w przypadku reflektorów
Reklama

ksenonowych i ledowych? Czy one również wymagają systematycznej kontroli?

Tak. Nasze urządzenie typu HTT 815 firmy Bosch pozwala na badanie i regulację świateł halogenowych, ksenonowych, biksenonowych, ledowych i biledowych. W przypadku halogenów jest to najmniej pracochłonne, ponieważ ich regulacja odbywa się za pomocą śrub nastawczych, w które wyposażona jest każda lampa. Natomiast w ksenonach, które jak wiadomo posiadają system samopoziomowania, trzeba użyć testera diagnostycznego typu KTS FSA firmy Bosch. Na początku robimy pomiar urządzeniem soczewkowym do badania świateł i jeśli okaże się, że są jakieś odchylenia od wartości wzorcowych, to je odpowiednio korygujemy przy pomocy śrub nastawczych. Następnie podpinamy KTS-a do sterownika pojazdu, wchodzimy w opcję „Regulacja świateł” i wprowadzamy nowe nastawy reflektorów. Gdybyśmy tego nie zrobili, to zgaszeniu i ponownym uruchomieniu silnika nowe ustawienia uległyby zresetowaniu i reflektory znowu świeciłyby tak jak przed regulacją. Warto wiedzieć, że lampy ksenonowe i ledowe są mniej narażone na rozregulowanie niż halogeny. Nie oznacza to jednak wcale, że nie wymagają kontroli.

Jakie parametry sprawdzane są podczas badania skuteczności reflektorów?
Urządzenie HTT 815 firmy Bosch pozwala na zbadanie zarówno kąta pochylenia wiązki światła, czyli mówiąc bardziej obrazowo doświetlenia prawego pobocza, jak i natężenia światła, które emituje lampa. Pomiarów tych parametrów możemy dokonywać w przypadku halogenów, ksenonów i ledów. Jeżeli urządzenie wyświetla wartości w kolorze czerwonym to znaczy, że żarówkę, żarnik ksenonowy lub zespół diod LED trzeba wymienić.



Światła Światła

Styczeń 2018



POBIERZ NUMER


Warte uwagi