Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Niezbędnik samochodu



Niezbędnik samochodu

Od lat motoryzacja, a co za tym idzie wyposażenie samochodów, zmienia się. Elementy i zastosowane obecnie rozwiązania, w większości były nieobecne jeszcze kilka lat temu. Ba, nawet nie wyobrażaliśmy sobie wtedy, że samochód może je posiadać. Poprosiliśmy parę osób, na co dzień związanych z rynkiem motoryzacyjnym, aby napisały bez jakiej rzeczy (systemu, zastosowanego rozwiązania lub też elementu wyposażenia) nie wyobraża sobie współczesnego auta.

Mariusz Barański
Moim zdaniem jest to elektroniczny system stabilizacji toru jazdy, najpowszechniej znany pod skrótem ESP. W momencie wprowadzania na rynek był on dostępny jedynie w luksusowych
Reklama
limuzynach, jednak z czasem uległ upowszechnieniu, stanowiąc obecnie obowiązkowy element wyposażenia każdego nowego samochodu rejestrowanego na terenie Unii Europejskiej. Uważam, że taki wymóg jest bardzo słuszny, ponieważ ESP to najważniejszy system bezpieczeństwa czynnego, pozwalający wyjść obronną ręką z wielu krytycznych sytuacji na drodze. O jego przydatności i skuteczności przekonał się już niejeden kierowca. Oczywiście, są też i tacy, którzy twierdzą, że ESP często interweniuje zbyt stanowczo i nadgorliwie, odbierając w ten sposób przyjemność z dynamicznej jazdy. Cóż, wiele zależy od kalibracji systemu, a ta może się nieco różnić między poszczególnymi samochodami. Sądzę jednak, że lepiej dmuchać na zimne niż balansować na krawędzi. Bez względu na wszystko, bezpieczeństwo jazdy zawsze powinno być stawiane na pierwszym miejscu.

Wojciech Dorosz
Długo się zastanawiałem, co jest niezbędne w samochodzie albo co jest w nim dla mnie nieodzowne. Miało być coś poważnego, jak choćby systemy bezpieczeństwa albo cokolwiek związanego z ekologią. Chociaż nie byłbym sobą, gdybym nie opisał czegoś, co wywoła jednocześnie uśmiech politowania i lekkiej radości, jak na przykład dźwignię hamulca ręcznego, która pomoże wam w piątkowym podrywie.
Jednak postanowiłem inaczej. A raczej zmusiła mnie do tego sytuacja w postaci pustego barku i dalszego braku weny.
Patrząc na młodych nie widać w nich ekscytacji motoryzacją. Dobre kilkanaście lat temu nowy papierek z gumy był równie cenny co przejażdżka samochodem, który na nim widniał. W epoce eko- i elektroterroryzmu ciężko poczuć mrowienie w lędźwiach. Driftowanie jest jak wyskoczenie po bułki a palenie gumy zrobi za nas przycisk.
Mógłbym tak marudzić ale ostatni salon we Frankfurcie przyniósł iskierkę nadziei. Mała rundka między stoiskami sprawiła, że nadal cieszę się motoryzacją. Bo móc wsiąść do samochodu i gdzieś pojechać to wolność, która jest ważna, zwłaszcza że odbierana nam dzisiaj przez wszystkich. Dla mnie najistotniejszy jest ładunek emocjonalny, który nadal niesie, gdy przekręcam kluczyk w stacyjce.

Przemysław Kubera
Technologia nieustannie pcha motoryzację do przodu, wyznaczając coraz to nowe standardy wyposażenia.
Obecnie nawet podstawowe wersje niemal wszystkich dostępnych na rynku modeli oferują takie elementy jak: elektrycznie sterowane szyby i lusterka, klimatyzacja
Reklama

manualna czy komplet poduszek powietrznych, a nawet radio z modułem Bluetooth. Choć zestaw ten wydaje się być atrakcyjną propozycją (zazwyczaj także cenowo), warto rozważyć kilka dodatków, które poprawią komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Podstawą wydaje się być rozbudowany pakiet poduszek powietrznych. Dobrze jest jednak zdać się w pewnym stopniu na wspomnianą technologię. Dodatkowy wydatek na doposażenie auta np. w system kontroli pasa ruchu czy też wykrywania przeszkód i automatycznego zatrzymania na pewno zwróci się w przypadku potencjalnego zagrożenia.
Natomiast oszczędności w przypadku wyboru konfiguracji auta można szukać np. w kwestiach estetycznych. Jeśli stawiamy na bezpieczeństwo i komfort podróżowania, naprawdę warto rozważyć rezygnację z lusterek w kolorze nadwozia, ozdobnych listew czy zderzaków o usportowionym designie.

Czytaj przemyślenia m.in.: Artura Ławnika, Macieja Zientarskiego





Październik 2017

Zdjęcia bazowe: Audi AG


POBIERZ NUMER


Warte uwagi