Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Technika

Innowacje w silnikach benzynowych



Innowacje w silnikach benzynowych

Wszystko wskazuje na to, że przyszłość motoryzacji należy do samochodów elektrycznych. Zanim jednak staną się one powszechnym widokiem na ulicach upłynie jeszcze trochę czasu. Dlatego też producenci, oprócz inwestowania w rozwój alternatywnych źródeł napędu, starają się ciągle udoskonalać znane od lat silniki spalinowe. Jako że diesle popadły ostatnio w niełaskę coraz większy nacisk kładzie się na rozwój jednostek benzynowych.

Silniki z zapłonem iskrowym przeżywają obecnie renesans. Wynika to z tego, że klienci coraz częściej odwracają się od nowoczesnych diesli, które uchodzą za skomplikowane, problematyczne w eksploatacji i kosztowne w naprawach. Oczywiście, benzyniaki też już nie są takie, jak kiedyś. Wtrysk
Reklama
bezpośredni, turbodoładowanie, tendencja do zmniejszania liczby cylindrów, duży stopień wysilenia - wszystko to ma zapewniać (przynajmniej w teorii) niskie zużycie paliwa bez uszczerbku na osiągach. Jednak coś za coś. Ubocznym efektem jest niestety zauważalna emisja cząstek stałych. Dlatego też, aby sprostać coraz bardziej wyśrubowanym normom emisji spalin, do silników benzynowych zaczynają powoli trafić odpowiednie filtry, umożliwiające wychwycenie i rozkład szkodliwych substancji. Filtry te noszą oznaczenie GPF (skrót od angielskiego wyrażenia gasoline particulate filter), a ich zasada działania jest taka sama jak w przypadku filtrów stosowanych od dawna w dieslach. Tyle tylko, że GPF-y mają być mniej kłopotliwe - ze względu na wyższą temperaturę spalania mieszanki paliwowo-powietrznej nie ma tutaj konieczności sztucznego podnoszenia temperatury spalin podczas procesu oczyszczania filtra (co jest niezbędne w przypadku DPF-a) lub też obniżania temperatury zapłonu wychwyconych cząstek poprzez stosowanie specjalnego płynu (jak w FAP-ie). Problemy dobrze znane właścicielom nowoczesnych diesli nie powinny więc się tu pojawiać. Tak czy inaczej, wszystko zweryfikuje dopiero rzeczywistość. GPF od zeszłego roku montowany jest w Mercedesie S 500 - to pierwszy seryjnie produkowany samochód standardowo wyposażony w takie rozwiązanie. Jednak już wkrótce wszyscy producenci będą musieli stosować
Reklama

filtry cząstek stałych w jednostkach benzynowych, bowiem w przeciwnym razie ich samochody nie uzyskają homologacji.

Chociaż koncepcja silnika benzynowego jest rozwijana już od ponad 130 lat, to okazuje się, że ciągle jeszcze istnieje pole do popisu w kwestii zwiększenia jego efektywności. Dowodem na to jest zaprezentowana jakiś czas temu innowacja firmy Bosch, pozwalająca z jednej strony na obniżenie zużycia paliwa, a z drugiej - na zwiększenie mocy jednostki napędowej. Wszystko dzięki wtryskowi... wody. Skąd taki pomysł? Nawet zaawansowane silniki benzynowe tracą mniej więcej jedną piątą paliwa pobieranego ze zbiornika. Spowodowane jest to tym, że zwłaszcza przy dużych prędkościach obrotowych część benzyny służy do chłodzenia zamiast do napędzania. Dzięki rozwiązaniu z wtryskiem wody, Bosch udowadnia, że wcale nie musi tak być. „Wprowadzając wtrysk wody pokazujemy, że silnik spalinowy kryje w zanadrzu jeszcze kilka możliwości” - mówi dr Rolf Bulander, szef działu Bosch Mobility Solutions, członek zarządu Robert Bosch GmbH. Natomiast Stefan Seiberth, prezes działu branżowego Gasoline Systems w spółce Robert Bosch GmbH, dodaje, że: „Wtrysk wody może dostarczyć dodatkowej mocy każdemu silnikowi z turbodoładowaniem”.





Wrzesień 2017

Mariusz Barański
Zdjęcie: BMW



POBIERZ NUMER


Warte uwagi