Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


wywiad

Wymierający „gatunek” – Jeep Wrangler w szczegółach



jeep wrangler

Wranglera w wersji Night Eagle przeznaczono na rynek polski w ilości jedynie 20 sztuk, w tym tylko 6 sztuk w wersji trzydrzwiowej - 3 benzynowe i 3 wysokoprężne. Niektóre elementy wersji limitowanych są unikalne i nie ma ich nawet w katalogu oryginalnych akcesoriów Jeepa – mówi Grzegorz Pagacz, Kierownik Sprzedaży Jeep i Alfa Romeo w firmie Sobiesław Zasada Automotive Kraków.

Robert Lorenc: Jeep Wrangler jest obecnie oferowany w dwóch wersjach nadwoziowych: jako klasyczny Wrangler i Wrangler Unlimited. Czym one się różnią?
Grzegorz Pagacz:
Unlimited to oznaczenie Wranglera w wersji pięciodrzwiowej, która została stworzona dla osób, które oprócz jazdy w terenie cenią sobie podróże w rodzinnym gronie. Od zwykłego Wranglera samochód różni się głównie tym, że jest po prostu dłuższy o około 50 cm. Te dodatkowe centymetry zostały w całości poświęcone na zwiększenie rozstawu osi, co w dużej mierze przekłada się na komfort podróżowania. Poza tym Unlimited jest samochodem pięcioosobowym, a nie czteroosobowym, jak wersja krótka. Wspomniana przewaga w długości decyduje także o przestrzeni bagażowej, której, w przeciwieństwie do wersji trzydrzwiowej, jest pod dostatkiem nawet dla pięcioosobowej rodziny.

Skupmy się teraz na odmianie Unlimited. Aktualnie jest ona dostępna w trzech wersjach wyposażeniowych: Sport, Sahara i Rubicon. I tu ciekawostka: w wersji Sport
Reklama
samochód nie posiada bocznych poduszek powietrznych, co w dzisiejszych czasach jest już rzadko spotykane. Czym to jest spowodowane?

Standardowo pojazd jest konfigurowany w taki sposób, aby był jak najprostszy, aby było w nim jak najmniej rzeczy, które mogą zawieść albo też wręcz przeszkadzać w ekstremalnych modyfikacjach auta, które w przypadku Wranglera występują bardzo często. Klienci mogą przecież ściągnąć drzwi, dach czy przednią szybę. Natomiast boczne poduszki, montowane w fotelach, występują jako wyposażenie dodatkowe w cenie 2200 zł, a także jako opcja pakietowa. Zamawiając samochód do produkcji staramy się, aby był on w taki pakiet już wyposażony. Są jednak i tacy klienci, którzy już na starcie wiedzą, że będą modyfikować auto, np. poprzez zmianę foteli. W takiej sytuacji, możemy na życzenie zamówić samochód bez opcjonalnego pakietu. Poza tym chciałbym zauważyć, że w standardzie mamy miękki dach, jednak ze względu na nasze położenie geograficzne i związaną z nim pogodę 99% przyjeżdżających do nas Wranglerów ma opcjonalny twardy dach, który sami już zamawiamy.

A jeżeli dołożymy boczne poduszki, to czy nadal będziemy mogli ściągnąć drzwi?
Oczywiście.

Przejdźmy teraz do szczegółów technicznych. Mianowicie chciałbym, żebyśmy wyjaśnili co to jest most DANA?
Most DANA występuje w każdej z wersji wyposażenia Wranglera. W przypadku Sporta i Sahary z przodu mamy most DANA 30, natomiast z tyłu DANA 44, z kolei w przypadku Rubicona zarówno z przodu, jak i z tyłu montowany jest most DANA 44. Podzespoły te różnią się od siebie wytrzymałością. Te o oznaczeniu 44 są po prostu mocniejsze i lepiej przystosowane do ekstremalnej jazdy w terenie.

We Wranglerze mamy oczywiście napęd 4x4. W jaki sposób jest on realizowany?
Standardowo moc jest przenoszona na tylną oś, natomiast w razie potrzeby można dołączyć także napęd przednich kół (w opcji z reduktorem lub bez). Odbywa się to ręcznie, a służy do tego odpowiednia dźwignia. Takie rozwiązanie jest typowe dla najbardziej rasowych samochodów terenowych. To najprostszy rodzaj napędu 4x4, ale jednocześnie najbardziej efektywny i skuteczny w ciężkim terenie. Korzystanie z napędu na cztery koła bez opcji włączonego reduktora wskazane jest na luźnej nawierzchni (śnieg, błoto, szuter, piasek, trawa lub nawet mokry asfalt, czyli tam gdzie występuje poślizg). Dołączenie przedniego napędu jest możliwe bez konieczności zatrzymywania się, jadąc z prędkością nawet do 90 km/h. Napęd 4x4 z reduktorem wskazany jest do poruszania się w trudnym terenie. Aby go włączyć konieczne jest zatrzymanie pojazdu lub poruszanie się z prędkością do 5 km/h. Po włączeniu reduktora mamy blokadę mechanizmu różnicowego międzyosiowego.

A co, jeśli po wyjeździe z terenu na asfalt zapomnimy o jego wyłączeniu?
Zawsze należy o tym pamiętać, natomiast, w przypadku włączonego reduktora, jeżeli tego nie zrobimy, to i tak nie rozpędzimy się powyżej pewnej
Reklama

prędkości. Stanowi to dla napędu 4x4 swego rodzaju ochronę przed uszkodzeniem.

Co poza napędem ułatwia jazdę w terenie?
Na pewno reduktor, będący standardowym wyposażeniem każdego Wranglera. W wersji Rubicon mamy również blokady mechanizmów różnicowych przedniej i tylnej osi, a także elektronicznie rozłączny stabilizator przedni. W Sporcie, Saharze oraz wersjach limitowanych, które bazują na Saharze takie elementy nie są dostępne, co nie znaczy, że klient nie może w przyszłości tego zmodyfikować.

W zależności od wersji wyposażenia przełożenie tylnej osi ma wartość od 3,21 do 4,1. Co te różnice oznaczają dla normalnego klienta?
Podczas zwykłego użytkowania nie są one odczuwalne. Większe przełożenie daje nam większe możliwości w terenie. Dlatego też większe przełożenia dedykowane są dla wersji Rubicon, z tym że do niedawna miały one identyczną wartość zarówno dla benzyniaka, jak i diesla. Teraz producent to rozgraniczył i w związku z tym wersja benzynowa ma przełożenie 4,1, natomiast wysokoprężna 3,73. Wynika to z tego, że diesel ma większy moment obrotowy i aby to skompensować benzyniak otrzymał większe przełożenie tylnego mostu. Dzięki temu obydwie wersje silnikowe równie dobrze radzą sobie w terenie.

jeep wrangler jeep wrangler jeep wrangler jeep wrangler jeep wrangler
Lipiec 2017

Rozmawiał: Robert Lorenc



POBIERZ NUMER


Warte uwagi