Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Technika

Hamulce



hamulce

Jednym z kluczowych elementów mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy samochodem są sprawne hamulce pozwalające na skuteczne wytracanie prędkości w każdej sytuacji drogowej. Aby tak właśnie było należy systematycznie kontrolować ich stan. Bardzo ważna jest również precyzja wykonania i jakość materiałów wykorzystanych do budowy poszczególnych składowych hamulców. Dlatego warto wybierać podzespoły pochodzące od renomowanych producentów, takich jak Bosch.

W samochodach można się spotkać z dwoma rodzajami hamulców: bębnowymi i tarczowymi. Hamulce bębnowe zostały opatentowane w 1902 roku przez Louisa Renault i przez mniej
Reklama
więcej pół wieku były stosowane na masową skalę, ciesząc się niezagrożoną pozycją na rynku. Obecnie montuje się je głównie na tylnych osiach małych aut osobowych. Najważniejszymi elementami hamulca bębnowego są bęben hamulcowy, szczęki hamulcowe i cylinderek hamulcowy. Bęben hamulcowy to element zamocowany do piasty i obracający się wraz z nią. Natomiast szczęki hamulcowe stanowią ruchome elementy hamulca bębnowego, które po dociśnięciu do bębna hamulcowego wytwarzają moment hamujący. Szczęki należą do tych elementów układu hamulcowego, które są narażone na największe obciążenia. Składają się one ze wspornika i przytwierdzonej do niego okładziny ciernej. Okładziny cierne zużywają się wskutek tarcia, do tego dochodzi również naturalny proces starzenia materiału. Ze względów bezpieczeństwa szczęki hamulcowe wraz ze wszystkimi akcesoriami powinno się wymieniać co 5 lat. Warto wspomnieć jeszcze o cylinderku hamulcowym. Jego zadaniem jest przenoszenie wytwarzanego w pompie hamulcowej ciśnienia hydraulicznego na szczęki hamulcowe. Płyn hydrauliczny wywiera nacisk na tłok, który za pomocą dźwigni realizuje ruch szczęk hamulcowych, dociskając je do bębna. Cylinderki wykonane są z żeliwa lub z aluminium. Dobrą żywotność zapewniają im wysokiej jakości materiały i precyzyjne dopasowanie elementów, z których wykonane są uszczelniacze tłoka i uszczelniacze przeciwpyłowe. Elementy te zapobiegają przedostawaniu się do układu zabrudzeń, powietrza i wilgoci. Cylinderki należy wymienić, jeśli uszczelniacze przeciwpyłowe są nieszczelne. Wycieki płynu hamulcowego na okładziny mogłyby doprowadzić do pogorszenia skuteczności hamowania. Ponieważ szczęki hamulcowe i cylinderki mają zbliżoną trwałość, firma Bosch zaleca równoczesną wymianę obu tych części.

Jeśli natomiast chodzi o hamulce tarczowe, to zostały one opatentowane przez Fredericka Williama Lanchestera. Podobnie jak w przypadku hamulców bębnowych
Reklama

miało to miejsce w 1902 roku. Różnica polega jednak na tym, że hamulce tarczowe musiały nieco poczekać na swój czas i dopiero mniej więcej od lat 50. zaczęły stopniowo wypierać hamulce bębnowe, początkowo z przedniej, a następnie z tylnej osi samochodów. Obecnie hamulce tarczowe przy wszystkich kołach spotkamy w zdecydowanej większości aut. Każdy hamulec tarczowy składa się z tarczy hamulcowej, zacisku hamulcowego i klocków hamulcowych. Tarcze hamulcowe wykonane są z żeliwa. Materiał ten wyróżnia się jednorodną strukturą. Do tego dochodzi możliwość optymalnego wyboru odlewu do każdego z zastosowań. Aby udoskonalić właściwości tarczy hamulcowej oraz poprawić jej odporność na zużycie, w wielu przypadkach wykorzystuje się odlewy wysokowęglowe. Są one wykonane z wysokiej jakości żeliwa szarego o znacznej zawartości grafitu, co umożliwia lepsze odprowadzanie ciepła. Zastosowanie żeliwa szarego obniża też skoki temperatur i odkształcania termiczne. Rezultaty to hamowanie bez drgań, większa siła hamowania, dłuższa żywotność oraz wyższa odporność na ścieranie. Tarcze hamulcowe dla lepszego odprowadzania ciepła posiadają wewnętrzną wentylację. Pomiędzy obydwiema powierzchniami hamowania znajduje się pusta przestrzeń z kanałami wentylującymi. Kanały są rozmieszczone w taki sposób, że przy jeździe do przodu przez puste przestrzenie przepływa strumień powietrza, pomagający odprowadzić ciepło. Poprawione chłodzenie zapewnia hamulcom lepszą skuteczność. Tarcze hamulcowe są poddawane ogromnym obciążeniom podczas jazdy samochodem, dlatego w kwestii ich jakości Bosch nie uznaje żadnych kompromisów. Najlepszym tego dowodem jest fakt, że większość renomowanych producentów pojazdów ufa jakości tarcz hamulcowych Bosch, stosując je na pierwszy montaż.

Lipiec 2017

tekst: Mariusz Barański
zdjęcie: Bosch



POBIERZ NUMER


Warte uwagi