Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Technika

Filtr kabinowy



Filtr kabinowy

Jednym z czynników mających wpływ na nasze samopoczucie podczas jazdy samochodem jest bez wątpienia jakość powietrza zasysanego do wnętrza. Na straży jego czystości stoi filtr kabinowy wychwytujący różnego rodzaju zanieczyszczenia. Aby jednak skutecznie pełnił swoją funkcję musi być regularnie wymieniany.

Kurz, pył, sadza, zarodniki, bakterie - to tylko niektóre z zanieczyszczeń obecnych w powietrzu. Ich stężenie zależy od wielu czynników, takich jak pora roku, warunki pogodowe,
Reklama
uciążliwość lokalnego przemysłu czy natężenie ruchu drogowego. Wszelkie zanieczyszczenia mają oczywiście negatywny wpływ na nasze zdrowie, powodując uczucie zmęczenia, podrażnienie błon śluzowych gardła i nosa, a u niektórych nawet trudności w oddychaniu. Takie objawy mogą być szczególnie uciążliwe podczas prowadzenia samochodu, osłabiając koncentrację i refleks kierowcy, a w efekcie obniżając poziom bezpieczeństwa jazdy. Aby temu przeciwdziałać auta wyposaża się w filtr kabinowy. Najczęściej znajduje się on w podszybiu lub za schowkiem przed pasażerem i wtedy z dostępem do niego generalnie nie ma większego problemu. Trzeba jednak wiedzieć, że takie lokalizacje nie są wcale regułą. W niektórych modelach filtr umieszczony jest bowiem w tunelu środkowym od strony kierowcy, co sprawia, że dostanie się do niego wymaga nieco więcej zachodu. Wymiana filtra kabinowego sama w sobie nie jest niczym trudnym i można ją przeprowadzić samodzielnie. Na rynku dostępne dwa rodzaje filtra: standardowy oraz z węglem aktywnym. Obydwa ma w swojej ofercie miedzy innymi firma Bosch.

Standardowy filtr kabinowy składa się z trzech warstw. Pierwsza z nich, patrząc od strony napływającego powietrza to tzw. filtr wstępny, który zatrzymuje największe cząsteczki zanieczyszczeń, w tym przede wszystkim kurz. Druga warstwa zbudowana jest z mikrowłókien wyłapujących drobniejsze cząsteczki, takie jak sadza, pyłki oraz bakterie. Natomiast trzecia warstwa zwana jest nośną i ma za zadanie zapewnić konstrukcji filtra stabilność. Z punktu widzenia filtracji niekorzystnych dla zdrowia substancji
Reklama

najistotniejsze znaczenie ma środkowa warstwa, składająca się ze sztucznych włókienek, zwanych włókniną lub mikrofazą. Są one dużo cieńsze od używanych wcześniej naturalnych włókien celulozowych, dzięki czemu cała warstwa ma znacznie większą powierzchnię filtrującą przy zachowaniu tej samej objętości. Efekt ten jest dodatkowo wzmocniony poprzez ułożenie włókniny w plisy. Włókninę wytwarza się poprzez napylanie substancji klejącej na nić tworzywa sztucznego. Następnie całość prasuje się i ściska w ten sposób, aby uzyskać medium filtrujące o oczekiwanych parametrach. Możliwość sterowania procesem produkcyjnym pozwala wytwarzać na potrzeby filtrów kabinowych włókninę o tzw. konstrukcji gradientalnej. Charakteryzuje się ona stopniowym wzrostem zagęszczenia włókienek wraz z przesuwaniem się w głąb warstwy filtracyjnej, która dzięki temu może wychwytywać zanieczyszczenia całą swoją objętością. Poza tym włóknina jest naładowana elektrostatycznie, co umożliwia separację cząsteczek znacznie mniejszych niż pory w materiale filtracyjnym. Polega to na tym, że w momencie, gdy siła przyciągania elektrostatycznego przekroczy siłę związaną z pędem powietrza, to zanieczyszczenia niejako „przyklejają się” do włókienek. Ważną cechą mikrofazy jest również mała higroskopijność. Dzięki temu filtry nie deformują się pod wpływem wody. Włóknina wykazuje także własności antyseptyczne, co powoduje, że nie jest sprzyjającym środowiskiem dla rozwoju drobnoustrojów. Wszystko to sprawia, że standardowy filtr kabinowy doskonale radzi sobie z zatrzymywaniem zanieczyszczeń w postaci stałej.

Czerwiec 2017

tekst: Mariusz Barański
zdjęcie: Bosch



POBIERZ NUMER


Warte uwagi