Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Traficar

El Matador



Traficar

Do października 2016 roku wybory były dwa: własne auto lub taxi. W październiku pojawił się trzeci – wynajem samochodu na minuty. I jak matador muletą (czerwona płachta) drażniący byka, wszedł na rynek próbując zmienić jego dotychczasową konstelację. Od debiutu minęło już pół roku, można zatem pokusić się o pewne podsumowanie. Jak teraz wygląda rynek?

Traficar, bo tak nazywa się uruchomiona w Krakowie i pierwsza w Polsce, wypożyczalnia samochodów na minuty (dla wolących angielskojęzyczne nazewnictwa – car sharing), wyszła z ofertą przede wszystkim do osób, które z samochodu
Reklama
korzystają sporadycznie lub po prostu go nie posiadają. Według badań samochody prywatne wykorzystywane są średnio dwa razy w ciągu doby i są w ruchu od jednej do dwóch godzin. Pozostały czas, to postój zabierający miejsce w przestrzeni publicznej. Alternatywą – również ze względu na koszty – stał się Traficar, który pozwala korzystać z samochodu wtedy, kiedy użytkownik ma taką potrzebę, bez konieczności wykonywania jakichkolwiek czynności serwisowych i utrzymaniowych. Wydaje się, iż coraz więcej Polaków to dostrzega, a wynajem aut na minuty może być tańszą alternatywą dla innych środków transportu czy kupna kolejnego samochodu. Szacuje się, że car sharing jest opłacalny dla wszystkich, którzy pokonują własnym samochodem poniżej 10 tysięcy kilometrów rocznie. Piotr Groński, prezes krakowskiej firmy Traficar tłumaczy: „Liczby są bezlitosne – koszt własnego samochodu, ubezpieczenia, serwisu i utrzymania jest ogromny. Jeśli ktoś spędza w aucie jedynie godzinę, czy półtorej dziennie to zaczyna się zastanawiać, czy naprawdę musi tyle płacić za coś, co przez większość doby stoi nieużywane. Prosty rachunek wskazuje, że to samo – czyli codzienną podróż samochodem – może uzyskać taniej”.

Jak zatem wygląda cennik wynajmu? Trzeba przyznać, że jest prosty i zawiera tylko trzy pozycje:
0,80 zł/km - opłata za każdy rozpoczęty kilometr jazdy,
0,50 zł/min - opłata za minutę jazdy Traficarem,
0,10 zł/min - opłata za postój (gdy zostawiasz Traficara, by później do niego wrócić).
Pomimo, że zawiera tylko trzy pozycje – i co ważne, stanowią one całkowite koszty w tym za parkowanie w płatnej strefie parkowania - jest niepoliczalny. Na jego podstawie możemy przyjąć tylko szacunki, co do kosztów naszej podróży. Dlaczego? Z tytułu użytkowania pojazdu w ramach Traficar naliczana jest opłata stanowiąca sumę opłat za: korzystanie z pojazdu w trakcie ruchu pojazdu, korzystanie z pojazdu w trakcie postoju pojazdu oraz pokonany pojazdem dystans. Tym samym przejeżdżając tą samą trasę w dzień powszedni, weekend lub nocą za każdym razem wyjdzie nam inna kwota do zapłaty. Różnice czasami są mocno zauważalne. Na własnym przykładzie: trasa z centrum na obrzeża o długości 9 km. Podróż w godzinach szczytu, czyli więcej stoimy niż jedziemy, w dodatku przy padającym deszczu zwiększającym korki – koszt 29,7 PLN, czas przejazdu 45 minut. I dla porównania, podróż wieczorową porą na tej samej trasie – koszt 14,7 PLN, czas przejazdu 15 minut.

Co warte odnotowania, zarządzający Traficarem zauważyli wydłużenie czasu potrzebnego do przygotowania
Reklama

samochodu do jazdy zimą, i wprowadzili ulgę w postaci naliczania opłaty za usługę po upływie 120 sekund tj. 2 minut od otwarcia samochodu. Zdecydowali również, że nie zmienią zasad naliczania opłat również poza okresem zimowym.

Co ciekawe Traficar to nie tylko krótkoterminowa wypożyczalnia auta. Propagując usługę car sharingu, jak i szeroko rozumianej ekonomii współdzielenia, rozpoczął cykl specjalnych akcji pod hasłem #podajdalej. Są to organizowane co pewien czas wydarzenia, podczas których użytkownicy korzystający z usługi Traficar mają szansę na zdobycie wyjątkowych upominków, pasujących tematycznie do święta, z okazji którego akcja jest organizowana. W projekcie nie chodzi jednak o wygraną – Traficar zachęca użytkowników do dzielenia się otrzymanymi przedmiotami. Celem akcji #podajdalej jest szerzenie idei współdzielenia w Polsce oraz zachęcenie do dbania o wspólne dobro. W ramach projektu zostały zorganizowane już trzy akcje na terenie Krakowa – z okazji Sylwestra, Walentynek i Dnia Kobiet.

Traficar
Maj 2017

tekst: Robert Lorenc
zdjęcia: Traficar



POBIERZ NUMER


Warte uwagi