Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Technika

Świece zapłonowe



Świece zapłonowe

W silnikach benzynowych do zapłonu sprężonej mieszanki paliwowo-powietrznej niezbędna jest iskra. Za jej wytworzenie w każdej z komór spalania odpowiadają świece zapłonowe. Ich historia sięga początku XX wieku i jest nierozerwalnie związana z firmą Bosch. Mimo upływu ponad 100 lat zasada działania świecy zapłonowej pozostała niezmienna, niemniej jednak jej wydajność jest ciągle zwiększana.

Wszystko zaczęło się 7 stycznia 1902 roku. To właśnie tego dnia firma Bosch otrzymała patent na świecę zapłonową. Jak przystało na pioniera, niemieckie przedsiębiorstwo szybko stało się liderem w produkcji świec, oferując produkty dopasowane praktycznie do każdego typu silnika.
Reklama
W fabrykach Boscha zlokalizowanych w Niemczech, Rosji, Brazylii, Chinach oraz Indiach wytwarza się 350 milionów sztuk świec zapłonowych rocznie. Są one dostarczane na pierwszy montaż do samochodów ponad 30 marek, zarówno europejskich (np. Fiat, Renault, Volkswagen) oraz azjatyckich (np. Honda, SsangYong, Tata), jak i amerykańskich (np. Cadillac, Chevrolet, Chrysler), a nawet australijskich (Holden). Bosch kładzie duży nacisk na badania i rozwój, dzięki czemu wciąż wprowadza do produkcji nowe modele świec zapłonowych. Rozwój ich konstrukcji pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa oraz emisji zanieczyszczeń, a także na oszczędność miejsca. Podczas prac badawczych nad optymalizacją świec zapłonowych Bosch zwraca szczególną uwagę na aspekty takie jak:
- najwyższa precyzja jako podstawa produkcji - bardzo wąskie zakresy tolerancji oraz innowacyjne rozwiązania w zakresie geometrii, materiałów i metod produkcji;
- nowe materiały - wysokiej jakości stopy platyny, irydu oraz rodu zapobiegają przedwczesnemu zużyciu świec zapłonowych;
- długie iskry - przyczyniają się do zapewnienia prawidłowego przebiegu procesu spalania;
- precyzyjnie zamocowana elektroda masowa - gwarantuje niezawodny zapłon w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa;
- małe wymiary montażowe - dają więcej możliwości konstruktorom silników;
- symulacja komputerowa - wyjątkowa w skali światowej symulacja idealnej świecy zapłonowej do silników benzynowych z wtryskiem bezpośrednim;
- zastąpienie drogiej platyny - badanie możliwości wprowadzenia wyjątkowo wytrzymałych materiałów do produkcji elektrod i styków, aby świece mogły być tańsze i trwalsze.

Reklama

Świece zapłonowe to części eksploatacyjne, czyli takie, które podlegają okresowemu zużyciu i wymianie, stąd też zapotrzebowanie na nie jest ogromne. Tym bardziej, że pełnią one w silniku benzynowym jedną z kluczowych ról - bez nich zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej byłby niemożliwy. Najważniejszymi elementami świecy zapłonowej są elektroda środkowa oraz elektroda masowa. To właśnie pomiędzy nimi dochodzi do przeskoku iskry, powodującej zapłon w komorze spalania. Na przeciwległym końcu elektrody środkowej znajduje się stalowe złącze, służące do połączenia świecy z cewka zapłonową, podającą wysokie napięcie, warunkujące wytworzenie się iskry. Elektroda środkowa i złącze połączone są ze sobą stopem szklanym, który przewodzi prąd i temperaturę. Za odizolowanie elektrody środkowej i złącza od obudowy świecy odpowiada izolator składający się głównie z tlenku aluminium i umocowany za pomocą pierścieni uszczelniających. Natomiast wspomniana obudowa wykonana jest ze stali i służy do mocowania świecy w głowicy silnika. Świece zapłonowe dzieli się ze względu na materiał, z jakiego wykonane są elektrody. Bosch produkuje obecnie trzy rodzaje świec. Najbardziej konwencjonalne z nich to świece niklowe z elektrodami ze stopu niklowo-itrowego, który zapewnia wysoką żywotność. Z kolei miedziany rdzeń elektrody środkowej dobrze odprowadza ciepło, chroniąc świecę przed przeciążeniem termicznym. Oprócz tego Bosch ma w swojej ofercie świece platynowe. Platyna to metal o bardzo wysokiej odporności na erozję elektryczną, powstającą w wyniku przeskoku iskry zapłonowej. Dlatego świece platynowe wyróżniają się żywotnością sięgającą nawet 100000 km. Stop platyny może być wykorzystany zależnie od świecy na elektrodzie środkowej lub zarówno na elektrodzie środkowej, jak i masowej. Bosch dostarcza świece platynowe na pierwszy montaż do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Poza tym niemiecka firma produkuje również świece irydowe. Są one stosowane jako wyposażenie fabryczne silników alternatywnie do świec platynowych. Podobnie jak platyna, iryd może pokrywać tylko elektrodę środkową lub zarówno elektrodę środkową, jak i masową. Ważną cechą irydu jest wysoka odporność na erozję elektryczną. W porównaniu z platyną posiada on natomiast wyższą gęstość i temperaturę topnienia.

Maj 2017

tekst: Mariusz Barański
zdjęcie: Bosch



POBIERZ NUMER


Warte uwagi